Breda eller smala mellan frambenen?

Tyckte att linn på dressyrmupparna tog upp ett väldigt intressant ämne igår, gällade hästar med smalt mellan frambenen och brett.
Hon skrev att hästar med brett mellan frambenen har lättare för alla sidvärtsrörelser så som öppnor,slutor och skänkelvikningar.
Dock kan jag inte till fullo hålla med om att det stämmer då Jag har 2 hästar (en med brett och en med smalt mellan frambenen) Daven har väldigt smalt mellan sina framben men är en hejare på att korsa och göra sidvärts.
Han har SUPER lätt för allt sånt där, och det får jag alltid höra att det är hans starka sida.
Chippen har brett mellan frambenen och har också lätt för alla sivärtsrörelser, så jag kan inte riktigt hålla med om att bara hästar med brett har lätt för det där ;)
Daven i sidvärts:
Chippen:
Zenit:
som jag också rider ibland har också smalt mellan sina framben men han har heller inga som helst problem med sidvärts
spånar vidare med detta och letar efter fler bilder, intressant tycker jag!

Kommentarer
Postat av: isa

Om hästen har bredare mellan frambenen har de oftast större lungor. Därför vill man ha en travare eller galoppör med bred bringa. Jag har inte alls funderat över hur det påverkar sidvertsrörelser det var intressant!

2012-04-14 @ 16:13:39
URL: http://isabellellinor.blogg.se/
Postat av: Christel

Min ponny är ganska smal mellan frambenen, men hon har super lätt för att korsa benen och tar ut steget ganska rejält, tror inte att det påverkar så mycket om dom är breda eller smala faktiskt :)

2012-04-14 @ 16:21:43
URL: http://ponnylycka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0