Tankespritt inlägg

Eftersom att just inom omgrådet galopp, fattningar övergångar och rörelser har jag det otroligt svårt med Daven.
Så jag tänkte bara skriva lite om min erfarenhet av det hela och syn på det, Hur jag har gjort för att lösa det och för att göra det bättre. Än finns det mycket kvar innan man kan säga att galoppen sitter helt men vi är på godväg, Daven är otroligt Grön.. Han har aldrig blivit lärd allt detta, När han kom till mig låg han på LA nivå, Nu ligger vi på FEI nivå men ÄNDÅ ska ni veta att vi är långt ifrån att prestera som bäst tillsammans, än håller vi på att hitta varandra för att bli ett riktigt TEAM.
'
Man brukar säga att det tar ett år innan man hittar alla knappar och inann man kan börja begära något utav det hela, Det stämmer iallfall in på hur det var med Chippen.
Men iallfall tillbaka till galoppen det är i stort sätt det enda område som vi har problem med, Daven är inte stark nog för att klara fattningarna perfekt han förstår inte helt och hållet och såklart ger det konsekvenser vid tävling ibland, Men det är speciellt i ett varv som vi har svårast för och det är höger, nästan ALLTID när vi ska göra galoppfattning ifrån skritt till höger galopp fattar han vänster, varför? är det för att han är dum? har jag fått frågan, men NEJ det är han inte, Han är bara inte stark nog som jag sagt tidigare han är otroligt grön och det är ett mirakel att vi redan kan lägga oss på FEI nivå..
Vi har även svårt för att göra olika rörelser i galoppen, han har haft ganska svårt för att samla sig i galoppen för att den är så stor.
Vi har jobbat med det och vi jobbar fortfarande, När jag första gågen skulle debutera nationell FEI så satt dom enklabytena på 50% kan man säga, det var alltså hälften chans om jag skulle klara det eller inte. Vi fortsatte jobba och Helena sa att vi skulle ge det två veckor, sen sa hon att det kommer vara mycket bättre, och efter två veckor var det mycket bättre! då kan man säga att jag låg istället för 50% låg jag på kanske 80-85% chans, Jag var otroligt stol över att det hade gått så fort, och vi fortsatte tävla lite nationellt fick med oss rosetter hem och efter ett tag bestämde vi oss för att debutera FEI mästerskap, men en sak som fanns med i det nationella fei mästerkskap var enkelt byte till förvänd, och frågan var hur vi skulle få honom att förstå det! vi hade precis lärt honom att fatta rätt galopp och nu ville vi få honom att fatta fel igen, jag tror inte riktigt att han förstod vad som hände inne i huvudet, men han kämpade på iallfall!
'
Jag kan ju förresten säga att när vi debutera mästerskap så hade jag inga som helst krav eller förväntningar utan jag skulle göra det mest för att se vad dom tycke om honom, hur det skulle gå och allt det där.
Men eftersom det hade blivit så mycket i huvudet på honom på en och samma gång förstod han inte alls och jag tror vi satte typ ett av 7 byten dom andra blev fel, men jag hade sagt vi tog det som en test, han fick mycket beröm även om han gjorde fel! för det ger honom trygghet..
men vi kom ändå upp i dryga 60%.
Så faktiskt så är det därför han får lite vila nu, han ska få vila upp sig ifrån alla tävlingar och stilla ner tankarna lite.. När vi sen sätter igång igen kommer vi att gå tillbaka lite igen och ta det lungt, egentligen skulle vi tävla mästerskap i helgen igen men jag tror inte vi kommer starta den klassen,Därför var det sån underbar känsla att rida honom idag igen för att han var så lugn och fin! jag kände verkligen hur min goa härliga och mjuka daven var tillbaka för att slåss om placeringarna!
'
Men för att nu träna upp galoppen och fattningarna som är det svåra, hur har vi gjort? såklart har jag fått mycket hjälp av min tränare, har tränat kanske 2-3 dagar i veckan för att få max med hjälp! jag har fått tips av domare hur kan göra, vi har läst på internet, och Jan Brink hjälpte mig,och för varje dag går det framåt, Men jag har ingen brådska utan vi tar tiden på oss,Jag VISSTE att det skulle bli lite jobbigt med daven redan efter första provridningen, men jag ville ge det en chans,likt en utmaning för mig själv också, jag vill i framtiden kunna säga att det är vi tillsammans som jobbat oss hit..  det jag vill få fram är att ingen är HELT perfekt, men vissa har kommit längre och andra är på väg,Och nästan alltid kommer man till en period då det går lite sämre, men då bevisar det bara att ni håller på att gå över en tröskel tillsammans,men ge inte upp! och tappa aldrig gnistan! ♥

Kommentarer
Postat av: Josefin

Bra inlägg! :)

2012-06-05 @ 19:01:40
Postat av: Anna

Jättebra inlägg! Jag håller på att ska lära min ponny galoppombyte, vet du något tips? :D

2012-06-05 @ 22:05:14
URL: http://powerponys.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0