Chippen träning

igår tränade jag chippen för Helena, ojoj! vilket ridpass
Red knappt 30 min för chippen blev så sjukligt fin och svävade fram,Helena sa att hon aldrig sätt honom så fin, spciellt kul vad det ju eftersom han haft det lite lungt nu och detta var första träningen på nån vecka faktiskt!
Iallfall hade det knappt kunnat gå bättre!
Vi tränade på:
att rida helt spik rakt, i både trav och galopp
övergångar
tempoväxlingar
'
faktiskt inte så mycket, men eftersom jag inte red så länge!
vi började med att göra mycket tempoväxlingar för att få igång hans ben, han blev kvick och jag kunde fortsätta jobba med övergångar, gjorde övergångar galopp trav, och trav galopp.
Efter ett tag gjorde han det som ingenting, då han har lite svårt ifrån galopp att komma in i trav eftersom hans trav är tillgjord.
'
Efter det började vi rida rakt fram, 5 meter innanför spåret, helena ger sig inte förren det blir spikrakt! och då menar jag verkligen rakt, gör det både i galopp och trav, o början var han lite vinglig men efter nåt varv blev han även där super fin. Måste bara säga att en sån här övning är GRYM! kan man ha sin häst HELT rak, så blir allt så galet mycket lättare.
Har gjort detta på daven också och han är så rörlig så han blir vinglig när han inte har vägg på ena sidan som stöttar. Men han tar det också riktigt bra och efter vi har fått honom rak, och att jag kan rida honom så framförallt så har det underlättat riktigt mycket, och vi har inte alls så svårt för öppnor, bakdelsvändningar, allt underlättar!
hade tänkt rita upp denna övning och förklara lite bättre?
'
Som slutsats då så är jag sååå nöjd med chippen, och är verkligen taggad på dom nationella nu! och vill bara rida dom nya FEI programen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0