Ridövning

Berättade ju att jag tränade väldigt mycket på att rida raktfram, och att man får ut så himla mycket av att kunna rida rakt fram, så jag lovade ju att jag skulle rita och göra det lite mer tydligt för er hur man gör.
Här kommer min super fina bild som jag gjorde lite snabbt, men jag ska förklara så gott det går
Man ska hålla sig ungefär 5 meter innanför spåret hela tiden, börja med att rida så rakt du kan, man kommer sedan känna att det vinglar framåt tillbaka om man inte är helt rak, så då du som innan rida 5 meter inannför spåret och göra lite svag öppna, håll dig på en linje Hela tiden!
det enda du ska göra är att flytta in framdelen till svag öppna, då kommer man direkt känna att det drar sig mot sargen men där måste man vara snabb och kunna parera och hålla emot med ytter benet.
'
Övningen går även att göra i skitt trav och galopp, och när det sitter rider man även sprik rakt upp på medellinjen
Jag brukar starta upp med dessa övningar, börjar lite i skritt sen går jag över till trav, och sist galopp, jag slutar inte förren jag känner att dom är helt spik raka på linjen.
När jag gjort detta kanske 10 min, ( får kanske räkna lite längre ibörjan ) underlättar allt, jag som inte kunnat göra 100 öppnor och bakdelsvändningar, galopp ifrån skritt osv på daven har helt förändrats, när vi gjort denna övning gör han det som ingenting.
Chippen blev mer rund i sidorna och så mycket lättare att flytta och han kunde arbeta framåt riktigt ordentligt i sin flashiga trav.
'
Så prova detta om ni har svårt för att rida rakt med era hästar, lovar att ni kommer märka skillnad när ni sen börjar göra andra övningar, så det lönar sig att ta dom 10-15 minutrarna i början till detta.
'
Vad säger ni? ska jag fortsätta med ridövningar?

Kommentarer
Postat av: Malin

Absolut, jättebra att träna på och att dela med sig till andra :-D

2012-03-05 @ 22:23:29
Postat av: Alva

JAA! :D

2012-03-06 @ 07:06:30
URL: http://luvelysunfliwer.blogg.se/
Postat av: Elvira Nordin

Jätte bra, det ska jag prova:)

2012-03-07 @ 17:57:57
URL: http://tvaponniiryttare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0