Ridpasset på Herkules

Igår red jag som ni säkert redan vet Minnas lilla C ponny herkules eftersom är borta, det blev ett riktigt hårt dressyrpass men det behövdes verkligen! 
I början ville han testa mig lite och se hur mycket han behövde jobba, eller om han mer kunde gå och göra vad han ville. Men han märkte rätt snabbt att jag krävde en hel del ifrån honom haha. 
Vi jobbade mycket med lösgjordheten, jag ville få honom att bjuda ärligt fram till handen och bettet och gick man på honom ville jag inte ha reaktionen " huvudet upp i vädret, och försvinna ännu mer bakom hjälperna" utan jag ville ha en ärlig reaktion fram, där vi får engeri och påskjut till vidare arbete. 
 
Vi gjorde detta både i skritt trav och galopp, och när jag kände att detta hade gått igenom rätt bra så gjorde vi lite enkla byten och förvänd galopp, jag krävde inget speciellt arbetsmässigt utan målet var att få honom rund och igenom i nacken samt framför skänkeln och jag tycker vi lyckades rätt bra.
Mamma satt också och tittade och på slutetet blev han riktigt fin sa hon, Dock är detta inget som bara funkar på en dag utan det hade krävts kanske minst en veckas ridning för att jag skulle få honom precis som jag ville och med på mina hjälper innan vi skulle kunna börja göra, och kräva massor i röresler, men ett litet steg på vägen hoppas jag att jag hjälpte Minna med.
 
Och han är så himla fin ponny när han väl sätter under sig och böjar jobba med bakbenen, gud vad han kan röra sig då! en av det finaste C ponnyerna jag sätt rörelsemässigt,med höga knälyft och mycket power, det gillar jag! men också är han en himla rackare på att smita bort för att slippa arbete. Men om något år tror jag han kommer vara riktigt fin och med och slåss på dom nationella tävlingarna! 
Tyvärr blev det inga bilder då jag är glömsk som vanligt och glömde kameran precis innanför dörren hemma.
En bild på Herkules, visst är han super söt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0