Tysklands resan del 2

När vi lämnade Düsseldorf för att åka till nästa stall så åkte vi uppåt landet, vi körde i ungefär två timmar tills vi kom fram till en stad vid namn Dülmen, Där vi skulle besöka Cornelia Endres som är Tysklands landslagstränare, många känner till Cornelia och vet vem hon är. 
Det första jag fick se var hennes enorma och otroligt fina anläggning, med huset som satt ihop med stallet, stort fint ridhus, utebanor, det var proffsigt om man ska försöka förklara det med ett ord. 
 
Det jag inte visst då var att det var där min blivnade ponny stod! 
När vi kom till gårdsplanen såg vi en ponny med ljus man och svans, underbart fint huvud, jag blev helt chockad först för jag tyckte han var så fin och hade sån utstrålning, första tankten som for både genom mammas och mitt huvud var att ohnej det är en hingst! 
Dom började berätta lite kortfakta om hästen alltså hans namn: 
Hesselteich's Davenport f.01  e.Donnerblitz  eu.Davis Cup 
 
Daven var så på tårna och kunde inte stå still, han hade verkligen nerver och blev rädd för allt, och kunde inte skritta till ridhuset utan passagerade hela vägen. 
Men när vi kom in lugnade han sig, Ryttaren började rida honom och hans gångarter var nog bland det bästa jag sätt! lika så min tränare, just eftersom ingen gångart var sämre eller drog ner, oftast brukar skritten dra ner, men daven får oftast 9or på skritten.
Min tränare började med att hoppa upp och rida honom lite, och det såg ur fint ut! Sedan var det min tur, vi kände direkt att han hade svårt att samla sig så vi höll en rätt frisk galopp framåt, och lika så traven! jag har film ifrån Provridningen som jag kan ladda upp en liten bit om ni är intresserade.
 
Efter provridningen fick vi se hur han var inne i boxen och i stallgången, där var han jätte snäll! 
Sedan fick vi komma in till Cornelia på lite fika och då disskuterade vi om Daven, pris,vad han gjort tidigare och allt man undrar över när man köper häst, hur dom är i sättet,lastning och hela den biten.
När vi sedan lämnade Gården var jag total kär i den lille killen som då var 10 år och ingen hingst som vi trodde från början, Han hade också den där extra lilla utstrålningen vi letade efter och drog verkligen alla blickar till sig, hans lätthet i rörelser och just att ingen gångart drog ner, vi märkte också hans potensial! 
 

Kommentarer
Postat av: sara - Dressyr på elitnivå och inridning av hopp ponny

sv: kul att du kolla in på min blogg! Ja, det kanske vi har:) hoppas det går bra för dig och dina ponnyer framöver! kram

2013-08-02 @ 13:43:35
URL: http://saragranberg.horseworld.se
Postat av: Annie

det är jätte roligt att läsa om er resa nere i Tyskalnd, jag tror inte det är många som får möjligheten att köpa häst i utlandet och åka iväg såhär :)

2013-08-02 @ 16:49:59
URL: http://hastvard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0