Tysklands resan del 1

Många av er vill veta mer om hur det är att importera hästar till Sverige och hur man gör med provridningar och allt sånt, det är mycket som ska fixas och stämma innan man får hem hästen men jag tänkte börja berätta lite om hästarna vi provade och vad jag tyckte om dom olika hästarna, samt lite mer allmän lärdom, så tänkte jag i slutet berätta hur vi fick hem Daven och allt som måste kollas och hur lång tid det tar innan man får hem sin ponny/häst.
 
Vi åkte ner till Düsseldorf (tyskland) jag min tränare och mamma, för att kolla på hästar en hel helg. 
När vi kom fram var min Tyska tränare Dirk där nere redan och mötte upp oss, tack vare honom blev denna tysklands resa möjlig, och det är han som hittade alla ponnyer vi skulle prova. 
Vi började med att åka till ett stall bara en liten bit ifrån flygplatsen, Dirk kände ju till min ridning, och visste vad jag satsade på så vi litade på att han tagit ut hästar som passade just våra krav, och det hade han verkligen. 
 
Första häst ut att prova var en Brun Hingst på 7 år, Han stod på ett känt stuteri nere i Düsseldorf, han var hur fin som helst och rörde sig med stora luftiga gångarter, absolut en häst som jag lovar hade kommit till toppen i Sverige! men det vi tvekade på var att han var så himla maffig och grov, och "inget speciellt" missförstå mig rätt, vi letade efter en häst med utstrålning och som man aldrig sätt till i sverige, något ovanligt men med mycket potensial! 
Därför var denna hästen inte riktigt rätt för oss, vi var också lite tveksamma till en Hingst, dock var han guda snäll det lilla vi såg och han var så fint riden för att bara vara 7 år. Vi tyckte även han likande Chippen lite, både kroppsmässigt och rörelsemässigt. 
Samtidigt som vi kollade på denna lilla killen så fick vi kolla på en isabell,med underbara gångarter! han hade verkligen det där lilla extra vi letade efter! han hade även deltagit i landslaget nere i tyskland, men var ej till försäljning utan bara uthyrning tyvärr var det inte det vi letade efter och blev därför inte så intressant för oss.
Bilderna på Isabellen är lånade ifrån nätet och stuterits hemsida, för vi fotade inte honom något, men visst är han underbart fin!?
 
Tar detta som en uppstart, så visar jag mer ifrån dom andra hästarna i nästa inlägg, tycker ni det är ett bra upplägg detta, eller bör jag tänka på att ha med något annat speciellt när jag skriver? Då jag känner att det kanske inte är allt för intressant att höra massor om ponnyerna det ändå inte blev något med, utan att jag gör ett mer utförligt inlägg senare om importering, hur man går tillväga osv. 
 

Kommentarer
Postat av: Jessika

Gud vilka fina hästar! :)

Svar: Visst är dom! underbart fina båda två, speciellt isabellen :)
Julia Wesén Cosmo

2013-08-01 @ 21:47:19
URL: http://www.jessikaung.blogspot.com
Postat av: Wilma

Sv: Jag rider lite både och, är allround ryttare i botten och kan verkligen aldrig bestämma mig för vilket jag tycker är roligare en det andra. Men just nu kommer jag och min ponny nog satsa på dressyren lite mer då det verkar som han fungerar bäst i det, och sen tar vi hoppningen då och då som omväxling och för att det är kul ;) Du är dressyrryttare ser jag, har du flera ponnysar? Eller rider du storhäst också? :) Kram

2013-08-01 @ 21:59:13
URL: http://ziros.se
Postat av: Wilma

Sv: Ja precis, haha vad kul! Jaha, då vet jag vem jag ska fråga om tips när herr ponny och jag anmäler oss till dressyrtävlingar till hösten ;)Kram

2013-08-01 @ 22:08:54
URL: http://ziros.se
Postat av: Ellen

Jätteintressant, roligt att höra både om ponnyerna och importering osv!

Svar: Gud vad kul att höra! tar åt mig av allt och ska absolut fortsätta skriva om dom andra ponnyerna vi testade :)
Julia Wesén Cosmo

2013-08-01 @ 23:03:19
Postat av: Michelle

riktigt roligt att läsa om ponnyerna du bara provade också :)

Svar: tack! jätte roligt att veta vad ni gillar att läsa :)
Julia Wesén Cosmo

2013-08-01 @ 23:24:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0