frågor angående Kür

 Kan inte du skriva lite om hur det går till? Hur gör man sitt program, vad man ska tänka på osv. Hur gör man för att få sitt program på papper, så att domaren vet hur man ska rida osv? 
Absolut ska jag göra detta då det kanske är fler där ute som undrar! 
 
Det Viktigaste är att hitta musik som passar i takt med hästens gångarter och rörelser, man ska ha någon musik som är levande så det inte bara blir "bakgrundsmusik" utan det ska vara levande genom hela programet. 
Vi har gjort som så till båda hästarna att vi valt musik först för att sedan utifrån det göra ett passande program, det är inte så att man bara ska gå efter musiken, men det är bra att ha det som grund så man slipper klippa så mycket i låten, då låter det inte så bra. 
När vi har gjort mina kürer har jag tillsammans med min tränare satt oss ner och disskuterat, vad är vår starka sida? vad är det jag vill visa mest? vad är svagheter? och vad är roligt? 
Eftersom både jag och min tränare känner mina hästar så bra så kan hon vara till stor hjälp, men även för att hon är duktig på att sätta ihop program och är van vid det. Så bra att tänka på är att få hjälp av någon som är van vid att sätta ihop kürer.
Vi ritar upp vägar och linjer som vi tror skulle passa, och lyssar på musiken om det skulle bli fint och tillsammans. Sen är det bara att rida,rida,rida träna på träningarna, träna linjer hemma själv. Så om man har en grund klar så passar det bra att göra finliret och dom andra små detaljerna med vägar och sådär samtidigt som man rider. Det som jag också tycker är viktigt är hur känns det att rida programet? är det roligt,svårt, eller känns det helt perfekt, det är viktigt eftersom det är ett eget program. 
 
Min första kür med Chippen gjorde vi rätt enkel i travdelen för då hade jag rätt så svårt att hålla hans svävtrav genom ett helt långt trav program, vi tog därför bara med det som var ett måste i traven, Galoppen är hans starka sida, mitt galopp program till Chippen är väldigt långt och otroligt svåra vägar. För att vinna på en högre svårighetsgrad eftersom traven var lite enklare. Vi vill även visa hans ökadeskritt mer än hans samlade därför valde vi att göra den samlade på en raklinje mot domaren så dom får se den framifrån, medans den ökade är snett ifrån sidan. Det är lite så man får tänka när man bygger upp sitt program. 
Kan även säga att Davens starka sida är travökningar, därför har vi valt att ha med mycket ökningar i hans kür. Många tror att det är lätt att sätta ihop ett program, Jag kan säga att det är inte helt enkelt för det är så mycket som behöver stämma in och som man måste kolla av innan det är helt klart, Vi höll nästan på med Chippens kür ett halv år, lika så som att hitta musik till att sätta ihop ett passande program.
Man har ju även en tid man måste ligga inom och beräkna så man får med allt på en tid mellan 4,5-5 min, Dom bedömmer även det konstnäliga så det måste också stämma ihop. 
 
Men tänk på att ha med mycket av det som ni är bra på och känner är er starka sida då ni vinner mycket poäng på det, och det som är lite svårare och är eran svaghet ha bara med det som är ett måste och som måste finnas med i programet. Gör inte för svårt program första gången bara för att ha svåra vägar och vinna poäng på svårighetsgrad, tvärtom! är det ett för svårt program så förlorar ni bara massor på att ha det, så kan man efter hand som man känner sig mer säker göra programet svårare och svårare, precis som vi gjort med Chippens nu.
 
Kan även säga att man kvällen innan sound checkar, vilket betyder att alla samlas och när en musik kommer får man bestämma hur högt man vill ha det, tänk också där på hur hästen reagerar, Chippen älskar musik därför har jag rätt så högt till honom, medans daven blir lite för taggad och på tårna om det är för högt.
 
Det som man måste ha med i ett kür program är följade:
1.Samlad skritt (minst 20 m)
2. Ökad skritt (minst 20 m) 2
3. Skrittpiruett till höger och/eller vänster
4. Höger öppna (samlad trav)(minst 12 m)
5. Vänster öppna (samlad trav)( (minst 12 m)
6. Höger diagonal sluta (samlad trav) 2
7. Vänster diagonal sluta (samlad trav) 2
8. Ökad trav
9. Förvänd galopp till höger (minst 20 m)
10. Förvänd galopp till vänster (minst 20 m)
11. Enkelt byte till höger 2
12. Enkelt byte till vänster 2
13. Samlad galopp inklusive volt med 8 m diameter till höger och/eller vänster
14. Ökad galopp
15. Inridning samt inledande och avslutande halt
Och det dom också bedömmer i det konstnärliga är:

16.Rytm, energi och elasticitet 4
17. Harmoni mellan ryttare och ponny 4
18. Koreografi, användande av banan, uppfinningsrikedom 4
19. Svårighetsgrad, kalkylerade risker 4
20. Musik och samstämmighet med musiken 4

(Där det står siffra är bara koefficienten)

Det är alltså samma bedömning oavsätt hur man rider och lägger upp sitt program, Man behöver inte lämna in något papper med sitt program på utan dom går enligt ovanstående, och sätter poäng på det utförandet som man gör i programet. Alltså har du med 5 enkla byten får du 5 st olika poäng beroende på hur du gjorde dom, medelsnittet mellan dom är den poäng totalt du får.
det är så himla roligt att rida kür, jag kommer ihåg första gången! det är så nervöst att vinka igång sin musik, men sen njuter man bara inne på banan.

Det är även viktigt att få någon som kan göra ens musik och sätta ihop och klippa och sådär, det brukar finnas rätt så många duktiga som jobbar med sånt, och det finns även dom som kan göra ens musik så den blir mer personlig så det bara är du som har just den. Men jag har tur för att min mammas sambo jobbar och har bra redigeringsprogram till musik, därför sätter han ihop och fixar mina låtar. Det är roligt därför många kommit fram på tävling och tyckt att övergångarna och sånt i musiken varit bra..

Jag hoppas ni fick ut något av detta inlägg, och jag är glad att jag får in såna här tips! då det alltid är positivit att veta vad ni vill läsa om. Är det fler såna här saker ni undrar över är det bara att fråga, jag tycker det är så kul att svara er.  Mina älskade busar!

 


Kommentarer
Postat av: Julia

Underbar blogg! älskar hästar jag med!! ^^

Svar: tack så jätte mycket! :D
Julia Wesén Cosmo

2013-02-20 @ 13:55:31
URL: http://julialikey.blogg.se
Postat av: ida

Superfin blogg! Gör du länkbyten?? Kram! :)

Svar: Tack! nej tyvärr inte så ofta, kram :)
Julia Wesén Cosmo

2013-02-20 @ 16:39:06
URL: http://idabolander.blogg.se
Postat av: Ida Edström - Östersunds näst största blogg.♛

Vilka fina bilder! :D

2013-02-20 @ 18:42:13
URL: http://tjejenida.blogg.se
Postat av: Ida Edström - Östersunds näst största blogg.♛

- hihi tack! är allt bra med dig? :)

2013-02-20 @ 18:49:54
URL: http://tjejenida.blogg.se
Postat av: ida

Sv: okej, tråkigt! :( Jag är glad att jag hittade hit! Här kommer jag stanna! :D Kram! :)

2013-02-20 @ 18:54:28
URL: http://idabolander.blogg.se
Postat av: Lizzie

Hej Julia!
För det första så tycker jag din blogg är grym! Fortsätt så:D
Sen undrar jag vad du har för musik till Daven och Chippen och hur du vill din musik ska vara? Alltså om den ska vara pampig, lekfull, spännande och så vidare:)

2013-02-22 @ 22:16:32
Postat av: Maja

Får man rida in i skritt?

Svar: jadå absolut :)
Julia Wesén Cosmo

2014-03-17 @ 10:38:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0