Angånde Chippens trav

Tänkte ta och svara på lite frågor som kommit in angående hans trav, men sen vill jag även tacka för alla fina kommenterer som kommit in om vilket bra jobb jag gjort med honom och hur fin han har blivit! 
det värmer verkligen att höra sånt, och jag blir så himla glad för varje kommentar som rullar in.. Det är det som gör det så himla roligt att blogga! 
 
Hur tänkte ni när ni köpte Chippen?
Vilken nivå var han på när ni köpte honom?
Svar: När vi köpte honom var kravet att hitta en snäll läromästare till mig som jag kunde lära mig alla rörelser på, eftersom hästarna jag haft innan inte varit speciellt utbildade.. Så vi hittade Chippen och ja det klickade direkt! och han har verkligen lärt mig rida också, Det är därför nu dags för honom att komma till en annan liten ryttare som vill ut och tävla och rida SM precis som jag ville! Han älskar ju att tävla! 
När vi köpte honom var han utbildad så han kunde allt, men sen har vi finslipat och tränat och gjort det ännu ett snäpp bättre, för ni som hängt med ett tag vet ju att jag sagt att han blev inriden sent!
 
 hur har ni gjort egentligen?
Svar: Ja det är en fråga som många undrar och jag vill ju väldigt gärna kunna svara bra på denna frågan! men det är himla svårt att komma med ett enkelt svar, När vi provred honom så såg min tränare att det fanns potensial i honom, för ibland kunde han sväva till med frambenen,för att just kunna förbättra speciellt traven, och eftersom jag inte kunde rida jätte bra då  så har min tränare hjälpt mig mycket med grunden och det har det ju faktiskt gått väldigt bra! vi började med att pressa honom korta sträckor där han fick sväva till lite, gav honom mycket beröm och pausade rätt mycket, så höll vi på ett tag tills vi kunde gå vidare i arbetet.
 
Det jag kan säga är att man måste börja på raka sträckor för att det är svårt för dom att tex kunna göra öppna och sluta i den traven, det är det Chippen haft svårast att lära sig men nu sitter det, så egentligen är det inget speciellt vi gjort som jag kan säga att såhär gjorde vi och så gick det, utan vi har jobbat som vanligt men tagit det lugnt för att stärka honom hela tiden. Men Chippen är otroligt känslig och lätt för att lära sig så jag tror det har hjälp också. 
 
Men jag ska verkligen sätta mig ner fundera och skriver ner för att kunna ge er ett bättre svar, jag ska prata med min tränare också för att kunna förklara det bättre för er! det kommer bli ett långt men läsvärt inlägg tror jag, Många som undrat angående detta, folk som kommit fram på tävling dessutom och frågat eftersom när jag travar fram honom har han sin vanliga tråkiga trav den finns ju där fortfarande, sen när jag sätter mig ner och börja arbeta så kommer svävet av sig själv, man måste rida traven och jag kommer ihåg i början när jag satte upp vänner då klarade dom inte att hålla den, men nu har han faktiskt fått den mer av sig själv och alla jag satt upp nu kan få fram den fint, man lär sig mycket av att rida honom! och det är så roligt att se resultat.
 
Lovar er ska försöka skriva fram ett bättre svar på detta till er längre fram! 
Bild ifrån SM 2012

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0