Hur jag lägger upp min framridning idag

Eftersom det är extra viktigt med framridningen till dagens start, så hade jag tänkt, också för mitt bästa att lägga upp i text hur jag ska lägga upp dagen, och vad för tider jag ska följa osv.. Men också för jag tror att det är många av er som undrar ungefär hur jag lägger upp en framridning innan jag ska in på banan.
 
Vi börjar med att lasta ut honom ifrån lastbilen en timme innan start, sen borstar vi honom sätter på skydden, sadlar och fixar allt sånt ni vet. När vi är klara med det räknar vi att en 25 minuter har gått, så då är det alltså 35 minuter kvar, Sen skrittar jag honom på lösa tyglar 5 minuter, då får han kolla in läget ni vet, och sträcka på musklerna. När vi gjort det brukar jag sen korta upp tyglarna något och jobba honom i skritten, göra bakdelsvändningar, öppnor,slutor, böja igenom honom och känna så han är mjuk i 5-7 minuter. Sen börjar jag jogga fram honom i låg form, böja lite och känna på honom och sedan övergår vi till galopp och gör samma sak.
 
sedan räknar jag med att ha 15 minuter som jag intensivt jobbar med honom, vi gör då mycket övergångar, jobbar på att han ska vara mjuk och eftergiven i upptagningarna, mjukgör honom med slutor och får igång hans bakben, Oftast har jag inget spö på honom, igår hade jag när jag joggade fram honom och sen la jag det.. Vi får se hur han känns idag, om det behövs eller inte. 
Detta är ett bra upplägg som passar Chippen kanon, Jag gillar inte när man har för lång framridning, speciellt inte när det är så varmt ute och man ska tävla flera dagar då tröttar man bara ut dom och laddningen håller inte i sig inne på banan.
Detta upplägget har vi jobbat oss fram till med Chippen, vi har testat olika framridningar för att hitta ett sätt som passar just oss, så jag menar inte att detta funkar för alla, men just för oss är det perfekt.
Daven har ett lite annorlunda, dock han också med ungefär 15 minuters intensivt arbete, jag kan ju lägga upp hans framridning också!
Bild ifrån när vi travar fram igår
Bara man håller i ett spö blir han så laddad och lyfer extremt på benen, han är så känslig därför rider jag nästan aldrig med spö

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0