Hur jag tagit mig dit jag är idag

Jag fick in en fråga där en tjej ville att jag skulle skriva om hur jag tagit mig dit jag är idag, tävlingsmässigt och vilken nivå jag ligger på, det är ett svårt ämne att kunna skriva om och kunna få det bra i ord, men jag ska försöka skriva så bra som möjligt.
 
 Hade vart kul och veta hur man tar sig dit, jag tävlar LA.1 men jag hade ju kunnat va där du är men jag klippte min ponny för två år sen och då va hon inte inriden uten bara misshandlad. Så jag fick lägga ett år på att kunna röra henne med alla borstar och hålla ett spö nera på marken brevid henne... Men nu är vi redo och vill veta hur vi kommer dit där du är:D
 
Det är svårt att skriva hur jag kommit dit jag är idag så jag själv inte helt på rak arm kan säga att såhär var det, det finns ju inte något sätt som man kan följa liksom för att kommat till toppen utan tyvärr gäller det ju att har fördelarna, och tillgångar till mycker, hästar är en dyr sport och kräver mycket pengar för att kunna ta sig hela vägen. Sen finns det ju även olika sätt, och olika lång tid, man kan köpa en färdig ponny som redan gått EM och allt, då gäller det bara att rida in sig och hoppas att man passar tillsammans med hästen, för den kan ju redan allt och är van, medans vissa dom du köper en häst som knappt är hanterad och har haft det svårt, då tar det längre tid och det får man räkna med. Men sen är det också dessto roligare om man tagit sig dit med en häst som inte redan kunde allt för då känner man mycket ära! 
 
Men jag tror somsagt det gäller att följa en röd tråd, ha sina tränare, som man känner att man kan ha en bra dialog med och som man bolla ideér med, som kan hjälpa till i tränings upplägget och som kanske någon gång ibland kan hoppa in och hjälpa en liten genom att rida hästen..
Men mycket av det som gjort att jag kommit dit jag är idag är träning, och min tävlingsvana eftersom jag varit ute och tävlat drygt 9 år nu. 
Men ponny sporten är inte riktigt rättvis för ska man verkligen visa och komma fram, så måste hästen ifrån början ha en bra gång, och plus i kanten uteendet. 
Jag har ju båda delarna, Daven har otroligt utseende som han vinner poäng på, tex på en tävling gör chippen minsta lilla miss så drar det ner väldigt mycket, medans om daven skulle göra denna miss skulle dom inte dra ner så mycket, och sen väger det ändå upp för han får ett plus istället på allt annat för han ser ut som han gör, hemskt men faktiskt sant.. Det är något vi märkt av mycket nu i ponnyvärlden. 
 
Men jag skulle tipsa dig om att noga planera din träning, om hästen inte är i bästa tävlings kondision så sätt igång långsamt och arbeta upp musklerna och styckan, är hästen sen i en bra tävlingskondision ja då tränar man på ett annat sätt, men det gäller också att hitta rutinen, för att träna för mycket är inget bra heller. Jag brukar säga att 2-3 dagar i veckan är lagom dressyrträning för tränare.
Annars är det bara att kämpa och inte ge upp,det är inte alltid lätt, och man får stå ut med blod, svett och tårar,men ut och tävla få rutin och arbeta tillsammans uppåt! Sätt ut rimliga mål är också bra som man arbetar mot och för att nå, men sätt inte för höga för lyckas man sen inte faller man tillbaka på ruta noll och känner att man aldrig kommer lyckas igen. 
Men jag hoppas du kommer tillsammans med din ponny nå ditt mål!
Chippo förra sommaren

Kommentarer
Postat av: cajsa

Tack för svaret! Maja är 6 år och i väldigt bra kondition. Hon är gudasnäll att med sig på tävling. Fast att Maja är en skäck så har alla dommare vi tävlat för skrivit att hon var gullig. Maja är väldigt söt och perfect i sina konturer så jag tror hon får pluss eftersom det är få skäckar som tävlas i dressyr! :)

2013-03-26 @ 16:59:43
URL: http://dressagepower.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0