När ska man egentligen ställa in en tävling?

Detta är ett ämne jag funderat mycket över, men aldrig fått något ordenligt svar! så jag hoppas att jag kan få det snart.. 
Jag hade tänkt att berätta om två situationer som jag känner att man borde, bryta/ställa in en tävling.
När jag tänker på att man ska ställa in en tävling så ska vädret vara fruktansvärt, som typ snö storm/storm eller åska och blixtar, när det alltså är en fara för både häst och ryttare och då speciellt när det gäller utetävlingar, Jag har varit i två såna här fall då iallfall jag känner att den ansvariga för tävlingen borde hoppa in och göra något, Det finns ju inte någon som vill riskera hästen för skador eller andra händelser, kommer inte nämna namn känner inte att det hjälper till något iallafall, men jag vill bara föra fram ämnet liksom.. 
Känns som att det är något som borde tas på mer allvar! 
 
För ca två år sedan när jag var iväg på ett  nationellt meeting så plötsligt under tävlingens gång öppnade himlen sig och regnet öste ner, någon minut senare började det åska och blixtra något otroligt mycket, jag var ute i stallet hos Chippen och som tur var red jag inte just då. Men det regnade och blåste in i dom mobilaboxarna också så Chippen var helt galen och nervös och ville inte alls vara där, Han är känslig för sånt som smäller som blixtrar och nyårs smällare, När Chippen sen lugnat ner sig gick jag ut för att kolla hur det var för alla dom som red eftersom tävligen var ute. och med min stora förvåning ser jag att tävlingarna fortfarande är i full gång! trots det fruktansvärda vädret, vissa hästar var fullkomligt galna på framridningen och även inne på banan, vilket iallafall jag har fullförstålse för.
 
Jag ser då att tjejen som står brevid mig väljer att utgå, något som jag också hade gjort om jag varit i samma situation som henne. Fortfarande är tävlingen i full gång och ingenting händer, inte ens att dom kunde pausa tävlingen när vädret var som värst. Iallfall när vädret blivit lite bättre och det inte blixtra så mycket gick tjejen till överdomaren och frågade om hon kunde få rida om eftersom hon var inne i det värsta, men icke! sura var dom och sa klart och tydligt nej, och började rabbla om massa negativa saker så som att då blir tävlingen försenad och sånt, Tjejen blev ju såklart väldigt ledsen för hur hon blivit bemött och förblir utesluten och förlorar allt den klassen, Jag tycker det är så himla dålig stil, hur man kan göra så, man borde kunna tänka hade någon velat rida i sånt väder, nej! 
 
Man hade hur somhelst enligt vad jag tycker kunnat göra en paus på runt 10-20 minuter, det är inte så farligt mycket, Men nej heldre riskera både häst och ryttare än att göra en liten paus så en tävling blir lite försenad, usch säger jag bara.
Den här andra gången är faktiskt inget som hänt mig men jag känner att det möjligtvis snart är dags, det gäller att tävla utomhus när det är snö och runt 5-10 minus grader ute, hur kan man ens tänka att banorna kommer att vara! senhårda, frusna, snöiga, och harvar man på det blir det stenhårda grusklumpar över hela banan, detta gäller alltså min nästa nationella tävling som har start om en vecka ungefär lite mindre, vi har pratat med folk ifrån föreningen men inställt kommer det iallafall inte att bli.. 
 
Jag  så i valet och kvalet om jag kommer att rida eller inte, Jag skulle aldrig i livet våga riskera hästarna på det sättet och utsätta dom för skaderisk bara för att rida, men jag tänker extra mycket på alla dom som åker långväga och kommer långt ifrån, dom kan inte veta hur banorna kommer att vara, och skulle dom inte kunna komma till start så förlorar dom mängder av pengar på det. 
Vi har iallafall bestämt att vi ska åka till tävlingsplatsen i veckan och kolla hur det ser ut, ska det kunna bli något för det hända snabba saker med värmen och solen för stå på varje dag. Jag hoppas såklart på allt att det ska kunna gå för jag vill så gärna tävla, men jag tycker det är dålig stil att om det överhuvudtaget inte blir någon skillnad på underlaget tänka lite på vad dom ska göra. 
 
Så har ni varit i någon sån situation, har ni varit med om att en tävling blivit inställd eller kanske vid ett tillfälle då den borde ställas in men inte blivit det, har ni andra synpunkter än vad jag har? kanske är jag lite fjantig och överdriver med mina tankar om när jag tycker en tävlingsplats borde gripa in och göra något, Men det är så jag tycker och känner, jag tänker hela tiden på hästarna och deras säkerhet.. Så nu vill jag gärna höra era synpunkter på det hela och vad ni har för erfarenhet om detta ämnet jag just tagit upp.
bilder ifrån 2011, exakt två år sen om en vecka, solen sken det gick att rida i t-shirt och inte en snöflinga som syntes. Samma tävling som jag skrev om tidigare med snö och is, ni kanske förstår vad jag menar! dom har alltid ute tävlingar och sure, det går bra när vädret är som på bilderna, men som det är nu är det annorlunda!

Kommentarer
Postat av: cajsa

SV; hihi, ja det var det jag menade men skrev lite fel;) Hade vart kul och veta hur man tar sig dit, jag tävlar LA.1 men jag hade ju kunnadt va där du ä men jag klppte min ponny för två år sen och då va hon inte inridwn uten bara misshandlad. Så jag fick lägga ett år på att kunna röra henne med alla borstar och hålla ett spö nera på marken brevid henne... Men nu är vi redo och vill veta hur vi kommer dit där du är:D

2013-03-24 @ 18:26:18
URL: http://dressagepower.blogg.se
Postat av: cajsa

jag håller med dig! bra inlägg, det är något som borde förbättras för det finns nog ingen som vill riskera sin häst för en tävlings skull.

2013-03-24 @ 19:45:09
Postat av: Anonym

Kan du skriva hur banorna såg ut när du kollat, åker väldigt långt, vill inte heller riskera hästarna.. Tack för en grym blogg, den är så himla bra när du uppdaterar något inlägg om dagen! :)

2013-03-24 @ 23:10:10
Postat av: anna

tycker det är överdrivet med underlaget, tävlingsplatsen kan ju inte hjälpa hur vädret kommer att vara. Där får man ju själv bestämma om vill chansa, eller stryka sig och förlora sina pengar

Svar: Ja alla har ju olika tankar om allt, men känner att dom som är ansvariga borde vara väl medvetna om att man inte vill riskera sina hästar, nån kunnighet borde dom ju ha! Men såklart är det ett sätt för dom att tjäna pengar utan att behöva anstränga sig ;)
Men vi får hoppas solen och värmen är på vår sida och att banorna håller sig helt enkelt!
Julia Wesén Cosmo

2013-03-24 @ 23:41:06
URL: http://annasponny.blogg.se
Postat av: Gabriella

Jag skulle ha tävlat i Ystad denna helgen, tävlingen inne men framridning ute. De fick inte framridningsbanan i bra skick så de ställde in. Även inställd (framflyttad) fälttävlan nästa helg. Visst är det tråkigt att missa tävlingar men jag tycker det är schysstare mot ryttarna att ställa in, nu får jag ju tillbaka mina pengar och kan efteranmäla till en annan tävling jag inte tänkt rida från början istället utan att förlora så mycket på det!

2013-03-25 @ 02:48:39
URL: http://gabriellalynghed.blogg.se
Postat av: Karin

Kanske inte helt optimalt att planera för utomhustävlingar i mars utan reservplan (påsken 2011 var en månad senare). Men det går att hålla banorna ok även när det är 20 minus. Att ställa in en planerad tävling är inte så lätt. Det blir stora utgifter och inga inkomster, kanske ska klubben leva på denna tävling hela året? Dessutom blir väl hälften arga oavsett hur de gör.
Vi har avstått från att åka till tävlingar när det varit snöstorm, men det måste vara var och ens val. Ösregn och åska har det varit och gått bra, beror väl på vad hästarna är vana vid (men kan förstå att dressyr är lite känsligare än övriga grenar). Vid för dåligt underlag har tävlingar/framhoppning/framridning ibland flyttats in om utebanorna inte varit ok.

2013-03-25 @ 10:14:05
Postat av: Anonym

Jag red själv den gången det åskande så mycket och det var inte så skoj! Men jag vill tillägga att tävlingsledarna ville stoppa tävlingen men det är inte upp till dem utan det är huvuddomaren som dömmer klassens beslut.

2013-03-25 @ 19:57:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0