Tränare, hur viktigt är det?

En ständig fråga som också frågas då och då, så det är väl lika bra att ta upp det på hela bloggen. 
Just nu rider jag för två tränare, men har en som jag försöker rida för lite då och då, men det ska bli mer regelbundet, och sen har jag en tränare som tyvärr har slutat komma till sverige vilket är väldigt tråkigt..
 
Först och främt, hur ska en bra tränare vara för mig? vad är det som får mig att vilja träna för just den personen?
Det är så att när jag fick min första häst när jag var 6 år så blev det automatiskt att jag började träna för samma tränare som min syster också red för, vilket är rätt logiskt, men sen är det ju så att alla tränare inte passar en, men jag måste säga att jag är väldigt glad för att jag började träna för henne vid så ung ålder, jag rider fortfarande för henne och hon har lärt mig i stortsätt allt jag kan idag! 
En bra tränare för mig, och det sättet som jag känner ger mig mest är när det är en hård och sträng men samtidigt positiv tränare och verkligen säger när man gör något bra,som inte ger sig förren det är helt perfekt, någon som kan höja rösten om man slöar på hästryggen, och som förklarar på ett sätt så man förstår och inte bara säger något, Jag känner även att jag vill ha någon som är där hela tiden, alltså som säger saker direkt, som ex när man gör en öppna, så direkt om hon ser något så ska hon agera och säga något för att rätta till det. 
 
Jag tar kritik väldigt bra, och jag tår åt mig av varenda ord jag får, både positiv som negativ allt för att göra mig själv till en bättre ryttare, Jag är den person som klarar av och lär mig mest när det är någon med lite mer power om ni förstår vad jag menar.. Jag vet att det är väldigt många som inte klarar av denna storts undervisning, utan tycker det är alldeles för hårt, och när tränaren höjer rösten så tar man åt sig så mycket att man inte klarar pressen och helt enkelt bryter ihop när det inte funkar. 
Men som jag känner lär jag mig tusen gånger mer om jag rider för en sån här tränare än för någon som bara står och säger något ord ibland.. 
 
Jag har provat att träna för en del både kända och icke kända tränare, men gud det passade verkligen inte mig, dom är liksom alldeles för snälla, och säger för lite, jag fick en instrukton gör en öppna, sen säger dom inget alls förren hela öppnan och gjord, och dom nöjer sig efter att man kanske gjort en sluta, och dom står där och säger, bra,fint, nu ser det bra ut! 
Nej det är ingen bra undervisning för mig, jag tror eller som jag märkt på en del så är det denna sortens tränare som dom flesta känner att dom vill rida för, kanske för att det inte ger så mycket press och att man känner sig mer duktig när man rider för en som säger bra och fint hela tiden, än till en som säger till en tills det blir perfekt. 
Jag får den känslan ibland iallafall, av speciellt ungdomar som har svårt att ta undervisning av såna tränare, Men jag personligen får inte ut något av en sån tränare, för mig är det bara utkastade pengar! 
 
Sen finns det ju även dom som tränar för en massa tränare hela tiden, det känner jag inte heller är något direkt bra sätt, för mig gäller det att hitta en röd tråd och följa och träna för 2, Max 3 tränare som följer samma tråd, för det finns så många som säger olika saker så man blir helt snurrig, den ena säger si den andra säger så, hur ska jag göra, vem ska jag lyssna på? det blir för rörigt..
 
Men jag har hittat några tränare som jag känner ger mig något och som jag är mycket nöjd med! 
det är då min närmsta tränare Helena Erlandsson, henne har jag ridit för i snart 10 år! det känns helt galet, men hon är verkligen såå himla bra tränare, och passar mig perfekt.Hon har lärt mig allt jag kan idag, och jag är så glad för det! 
Sen rider jag även för Mia von Essen, som många av er kanske känner igen, hon är så himla duktig på att rida, och rider sin fina ferdi i landslag och annat för sverige, Hon har ridit daven och det känns så bra att sätta upp henne på ens häst, men även hennes undervisning. Hon har så många trix på övningar, och annat som man kan använda i olika tillfällen..
Sen har jag även Susanne Barup som är en Dansk GP domare, hon dömmer dom absolut högsta klasserna i dressyr, och har ett bra öga, super att rida program för! med också mycket bra tips att göra igenom programen, och man får lära sig vad domarna tittar extra mycket på, och hur man ska göra i olika vinklar. 
Sist men inte minst tränade jag för en tysk som heter Dirk han tränade eliten i dressyr nere i tyskland och han hade mycket fokus på grundridning, sits och inverkan, allt runtomkring för att lyckas med det hela.. När jag tränade för honom så var det mycket som blev solklart mellan mig och chippen och det hände mycket i utvecklingen. Det är så tråkigt att han inte kommer till Sverige något mer. Ni som har hängt med ett tag känner säkert igen Dirk, det var ju även han som hjälpte mig nere i tyskland att få tag på Daven.
 
Men även mellan alla mina tränare finns det en röd tråd som jag följer, Helena som är min nummer 1, och som jag rider för mest, tränade för dirk, och tränar även för Mia, alltså är det samma saker dom tittar på och lär ut, vilket ger mig en mycket bättre blick på allt och jag får inte in massa olika information om saker..
Men det är viktigt att hitta något som känns rätt och som man känner passar en själv som person,Alla är olika därför gäller det att följa just sig själv, följa sin röda tråd och göra val som man tror på, det är viktigt! och man vinner på det så mycket i längden.
 
Vad har ni för tankar kring tränare och allt därtill?
Jag och Jan Brink ifrån en träning 

Kommentarer
Postat av: Matilda Holmström

Den absolut bästa jag någonsin har ridit för är Adelinde. Det klickade direkt mellan henne, mig och Wanda. Men jag har ju mycket stor hjälp av Mads hendeliowitz och Mattias Jansson, alla rider mer eller mindre "holländskt", så det är i princip samma tänk :)

Svar: Förstår att det måste varit en helt fantastisk upplevelse att vara nere hos Adelinde! och så mycket bra träning man måste fått, absolut något man inte skulle tacka nej till om man fick möjligheten! :D Ja precis, det är ju det bästa när alla kör med ungefär samma undervisning, vet vänner till mig som ridit för ca 10 st tränare samtidigt och alla hade olika saker att säga till om, det funkar bara inte!
Julia Wesén Cosmo

2013-03-26 @ 21:57:02
URL: http://matildaholmstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0