Förberedelser inför helgen

Eftersom det är tävling i helgen så gäller det också att man har en planering. Det är viktigt att man har koll på allt som ska göras och fixas innan. Och det är mycket att tänka på både innan och efter tävling, så jag tänkte dela med mig lite av de saker som jag tycker är viktiga att tänka på och hur jag förbereder mig på bästa sätt. 
Jag har ju tävlat sedan jag var 7 år så har ju en del rutin och har testat olika saker under åren. 
 
Punkt 1, vad behöver tvättas? lindor,benskydd,schabrak, sadel & träns ska putsas, och hästen kanske. Gå igenom vad du tänkt ta med dig några dagar innan så du har allt rent och fint innan tävlingen, jag kollar alltid ut ett schabrak jag ska ha och benskydd eller lindor, vad jag nu tänkt ha och har det tvättat och fint. Sedan tvättar jag hästen 1 dag innan ungefär, är noga med svansen och manen, och sedan gör jag alltid en fläta i svansen för att få den lite lockig och för att den ska hålla sig ren. Dock tvättar jag inte hela hästen när det är såhär kallt ute. För vill inte riskera att han ska börja frysa, blir nerskyld och bli stel & kall i sina muskler. 
Ha även klart en packlista och ha någelunda koll på var sakerna finns så du lätt kan packa ut det kvällen innan, eller på samma dag innan man kör. Detta är det jag checkar av några eller nån dag innan. 
 
Punkt 2, knoppa,packa ut i lastbilen/bilen. Ha god tid på dig i stallet innan så du inte behöver stressa, då blir du nervös och hästen kommer också känna att något är fel. Jag brukar räkna med att vara en timme innan i stallet ungefär. Dock är detta inte jätte lång tid innan vi ska köra, men jag är vanan inne och knoppar på ungefär 20 minuter, samt har hela hästen klar på ungefär 30 min, då har jag ytterligare 30 min att gå igenom packningen. 
 
Punkt 3, innan start. Jag vill vara på tävlingsplatsen ungefär 2 timmar innan start, då vill jag gå och anmäla, äta lite, gå igenom programet en sista gång, och kolla in hela stället så jag hittar och inte behöver vara osäker när jag har hästen ute. Sedan sitter jag på Celle ungefär 1 timme innan start, varav 30 minuter går till att skritta fram. Då skrittar jag runt på anläggningen och på framridningen för att han ska ha något kul att titta på. Sedan jobbar jag honom i 30 minuter, det brukar funka bra, det behövs inte så lång tid att pressa dom innan om dom är loss och igenom. 
 
Punkt 4, sista punkten, avkrittningen är viktig! för att sedan riskera skador, eller stäckningar när hästen ska stå i lastbilen hem och inte kan röra på sig, speciellt när det är kallt ute. Gå igenom packlistan lite snabbt så man har med allt och inte har glömt något. Och när man kommer hem ska man packa ut allt, putsa upp och tävtta allt som blivit dammigt eller skitigt. 
 
Såhär brukar mina planeringar se ut innan tävling, sedan är det klart att det varierar om man ska på meeting eller om man ska på en dagars tävling. Jag har skrivit utifrån hur det kommer se ut för mig i helgen, alltså att jag bara har en start en dag.
Gillar ni denna typ av inlägg så släng iväg en kommentar, då vet jag vad jag ska göra mer av och inte! :) 
En bild från Jönköping i somras, min mest framgånsrika helg! 3 vinster nationellt av 3 möjliga.

Kommentarer
Postat av: Anna

super bra inlägg! tack för alla tips :)

2015-01-27 @ 23:27:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0